sponsor by nuffnang

Kisah Disebalik RM1

Sapa la yang tak kenal duit RM1 ni kan.. buadak kecik pun kenal ni eh. Tambah-tambah dah dekat nak raya ni sibuk duk isi duit ni dalam sampul ampau tu kan.. Sha bukanlah nak cerita tentang nilai duit ni atau hari raya pun sebenarnya.. tapi kalau terpandang duit seringgit ni, mesti teringat kisah lucu berkenaan duit seringgit ni yang buat Sha tersenyum sesorang... kisah benar ni.. meh nak cita.

Alkisahnya begini... berlaku depan mata ni... ada lah seorang anak teruna ni , baru first time ni datang ke rumah bakal mak mertuanya...konon-konon baru nak kenal-kenal family bakal isteri la ni... kira bukan datang kejap ...tapi dah tinggal kat rumah bakal mertuanya tu dua tiga hari gak la...maklumlah datang dari jauh kan, musim buah pulak tu...tak kan nak datang balik hari plak kan.. so segalanya berjalan lancar sampai ke hari si teruna ni nak balik dah KL tu (teruna ni berasal dari KL la)  ... kebetulan plak si bakal isteri belajar kat sana juga...so diaorang ni balik sekali la naik bas nak ke KL...


kisah RM1 ni berlaku ketika bakal mertua menghantar dua orang ni kat stesen bas...  si teruna ni sebenarnya bercadang nak hulur la sikit duit kan kat bakal mertua ni sebelum balik ( ni biasa la kan ) jadi si teruna ni pun asingkanlah duit RM50 ringgit siap2 masuk dalam kocek seluar yang dipakai...  nanti senang tak payah nak keluarkan dompet lagi..kononnya lah.. 

tetapi lain plak yang terjadi... masa tergesa-gesa duk bersalam2 nak naik bas tu, si teruna ni dah tersalah ambik duit kocek sebelah lain ( bukan yang ada RM50 tu tau ) ...si teruna ni bajet duit RM50 tu la... jadi tanpa melihat duit tersebut terus hulurkan kat bakar mertua tu... tapi si bakal isteri ni perasan duit tu hanya RM1 ( ada patut bagi RM1 ja kat mak aku ...kedekut betul, baik tak payah bagi ) , tapi tak tanya apa pun...diam ja lah..

Naik ja atas bas...di bakal isteri pun bertanya..

Bakal isteri  : abang bagi duit kat mak berapa..
Si teruna      : RM50
Bakal isteri  : Apsal nampak cam RM1 ja...?
Si teruna      : tak la...RM50 .dah asingkan dah.. jangan main-main.
Bakal isteri  : cuba check tengok..

sekali si teruna pun menyeluk ke dalam kocek dan mengeluarkan duit RM50...sah- sah la duit yang di hulur tadi hanya RM1. kui-kui... punya la gelabah  si teruna tu...

si teruna : EH ! adui...malunya.. pergi bagi duit ni kat mak cepat.. ( bas belum gerak ) 
jadi si bakal isteri pun turun lah serahkan duit RM50 tu... padahal bakal mertua bukan nak pun duit tu...dia tolak, tapi memandangkan si teruna dah malu yang amat... terima gak la.. ehehehehe

. itu lah kisahnya berkenaan duit RM1... pada sesiapa yang nak hulur duit kat bakal mertua tu, tengok betul2 dulu tau...kang malu...hehehehhe

p/s : si teruna tu husband Sha la...  hahahaha kelakar la dia tu, ada bagi kat bakal mertua seringgit ja...kalau teringat mesti senyum sesorang..

Catat Ulasan

sponsor by nuffnang