sponsor by nuffnang

Cendawan Kukur/Sisir Goreng



Rasanya dah lama  sangat dah ngidam nak makan cendawan kukur..sejak mula mengandung anak sulung lagi..anak pun dah dekat 4 tahun..dah ada anak kedua dah pun..masih x dapat2 makan ... Kesian kan..huuhu..cendawan ni orang kedah panggil kulat sisir..kat tempat Len  panggil cendawan kukur.. Camni rupa dia.. ,
Sumner : google image
Kulat in tumbuh kat kayu2 reput ja yang biasanya pokok getah la... La ni susah benar dah nak jumpa.. Tu la tiap Kali balik kampung mesti Tanya mak, ada jumpa x kulat ni..sedap weh nak habaq kat hangpa semua..nak dijadikan rezeki, balike kampung rays haji baru ni mak habaq mak cari kulat sisir ni..dia jemuq kering simpan kat anak dia ni..sesapa pun xleh ambik..Alhamdulillah..

 Punya LA sayang nak masak kat kampung..dibungkusnya balik kl...hehe.. Nak goreng jaa pun..
Memandangkan kulat ni kering..so sebelum masak kena LA rendam air dulu bagi kembang..
rendam dulu..
Bila dah kembang,barulah goreng...sedap..ni nak kongsi resepi kulat sisir goreng..simple n.   Sedap...



Kulat Sisir goreng

Bahan-bahan
 Kulat sisir
 3 ulas bawang merah
 2 ulas bawang putih
 Serbuk kunyit
 2 biji cili api
 Minyak utk menumis
 Garam

 Caranya
 Tumbuk bawang merah,bawang putih n cili sehingga lumat..
 Tumis bahan tumbuk sehingga naik bau,masukkan kulat,kunyit,n garam.. Goreng hingga masak..siap..

Tadaaaa...yummy..
kulat sisir goreng














Catat Ulasan

sponsor by nuffnang